Základní struktura (konzolové) aplikace
using System;
namespace ConsoleApp
{
class Program
{
static void Main(string[] args) // metoda, která se spustí po startu aplikace
{
Console.WriteLine("Hello World!"); // výpis textu na obrazovku
}
}
}
Práce s konzolí – vstup, výstup
Console.Write("Blah, blah."); // výpis textu bez odřádkování
Console.WriteLine("Hello World!"); // výpis textu s odřádkováním
string s1 = Console.ReadLine(); // přečtení řádku do proměnné s1
Console.WriteLine($"Ahoj {s1}, vítám tě!"); // skládání textu s proměnnými pomocí $
Proměnné, datové typy a jejich konverze
string text = "Můj text"; // text
char c = 'a'; // znak
int i = 10; // celé číslo (Int32)
decimal d = 10.20m; // desetinné číslo
double dbl = 3.14159; // číslo s plovoucí desetinnou čárkou
bool b = true; // logická hodnota - pravda / nepravda
var x = 10; // zkrácený zápis, typ proměnné je automaticky odvozen
int i2 = Convert.ToInt32(text); // Convert zařídí konverzi mezi základními typy
Aritmetické operace, matematika
i = 1 + 10;
i = 10 - 1;
i = 10 / 2; // dělení
i = 10 * 20; // násobení
i = 11 % 7; // zbytek po celočíselném dělení (= 4)
i++; // přičte jedničku
i--; // odečte jedničku
// Math = matematické funkce
i = Math.Abs(-10); // absolutní hodnota (10)
d = Math.Round(1.25); // zaokrouhlední (1)
d = Math.Pow(2, 4); // mocnina (16)
i = Math.Min(1, 5); // minumum (Max je maximum)
Podmínka, přepínač
if (i == 10)
{
// podmínka splněna
}
else
{
// podmínka nesplněna
}
switch (i)
{
case 1:
// i je 1
break;
case 2:
case 3:
// i je 2´nebo 3
break;
default:
// v ostatních případech
break;
}
Porovnávání, logické operace do podmínek
if (a == b) // rovnají se
if (a != b) // nerovnají se
if (a < b) // menší než
if (a <= b) // menší nebo rovno
if ((a == 1) && (b == 2)) // a zároveň (AND)
if ((a == 1) || (b == 2)) // nebo (OR)
if (!(a == 1)) // negace (NOT)
Cykly
for (int i = 0; i < 10; i++)
{
// opakuj 10x
}
while (i < 10)
{
// opakuj, dokud je podmínka splněna
}
do
{
// opakuj (alespoň jednou), dokud je podmínka splněna
}
while (i < 10);
Vytvoření vlastní metody
static void Main(string[] args)
{
int vysledek = Spocti(10, 15); // vysledek bude 40
}
static int Spocti(int a, int b) // void, pokud žádný výsledek nevracíme
{
int c = a + 2 * b;
return c;
}
Líbí se mi to:
To se mi líbí Načítání...
Související