C# 7.0 – Rychlý přehled novinek

Out variables

Možnost deklarovat out-proměnné inline při volání metod:

// dříve
int x;
if (int.TryParse(s, out x)) ...

// C# 7.0
if (int.TryParse(s, out int x)) ...

// C# 7.0
if (int.TryParse(s, out var x)) ...

…rozhodně přehlednější zápis.

Tuples

Možnost vytvářet lehké datové struktury s několika fieldy a používat je i jako návratové hodnoty metod:

private static (int Max, int Min) Range(IEnumerable<int> numbers)
{
    int min = int.MaxValue;
    int max = int.MinValue;
    foreach(var n in numbers)
    {
        min = (n < min) ? n : min;
        max = (n > max) ? n : max;
    }
    return (max, min);
}

var result = Range(numbers);
Console.Write($"{result.Min} - {result.Max}");

(int max, int min) = Range(numbers); // deconstruction

Bude zneužíváno lenochy, co nechtějí psát malé ViewModely, ale budou raději riskovat zmatky při deconstruction (záleží na pořadí prvků, ne názvech!).

Lokální funkce

Možnost definovat pomocné lokální funkce uvnitř metod:

public IEnumerable<MyClass> GetActiveItems()
{
    var rawData = myClassDataService.GetPrimaryItems().Where(i => IsActive(i));
    if (!rawData.Any())
    {
        return myClassDataService.GetSecondaryItems().Where(i => IsActive(i));
    }
    return rawData;

    bool IsActive(MyClass item)
    {
        return (item.State == States.Active) && (item.Rows.Any());
    }
}

Dosud bylo možné použít anonymní lambda výrazy, syntaxe je však nyní trochu přívětivější. Zde například chci 2x vyhodnotit stejnou podmínku IsActive, ale z jiné metody ve třídě to nepotřebuji a lokální funkce je tak pro mě přehlednější, než samostatná privátní metoda.

Pattern matching

Možnost pomocí klíčových slov is a switch řídit větvení kódu, popř. s možností dodatečných podmínek when:

public static int SumTree(IEnumerable<object> values)
{
    var sum = 0;
    foreach(var item in values)
    {
        if (item is int val)
            sum += val; // leaf-node
        else if (item is IEnumerable<object> subList)
            sum += SumTree(subList);
    }
    return sum;
}
public static void SwitchPattern(object o)
{
    switch (o)
    {
        case null:
            Console.WriteLine("pattern pro konstantu");
            break;
        case int i:
            Console.WriteLine("Je to číslo!");
            break;
        case Person p when p.FirstName.StartsWith("Ka"):
            Console.WriteLine($"Jméno začíná na Ka: {p.FirstName}");
            break;
        case Person p:
            Console.WriteLine($"Jiné jméno: {p.FirstName}");
            break;
        case var x:
            Console.WriteLine($"jiný typ: {x?.GetType().Name} ");
            break;
        default:
            break;
    }
}

Je to podobné, jako C# 6 přišel s podmínkami u catch-bloků. Při if-is testech na typ se bude hodit.

Ref locals and returns

Možnost použít referenci na proměnnou definovanou jinde:

public ref int Find(int number, int[] numbers)
{
    for (int i = 0; i < numbers.Length; i++)
    {
        if (numbers[i] == number) 
        {
            return ref numbers[i]; // vrať referenci, nikoliv hodnotu
        }
    }
    throw new IndexOutOfRangeException($"{nameof(number)} nenalezeno");
}

int[] array = { 1, 15, -39, 0, 7, 14, -12 };
ref int place = ref Find(7, array); // vrátí referenci na pozici se sedmičkou
place = 9; // nahradí v poli nalezenou sedimičku devítkou
WriteLine(array[4]); // vypíše 9

Využití je celkem specifické, ale výjimečně se může hodit.

Další expression-bodied members

// Expression-bodied constructor
public ExpressionMembersExample(string label) => this.Label = label;

// Expression-bodied finalizer
~ExpressionMembersExample() => Console.Error.WriteLine("Finalized!");

private string label;

// Expression-bodied get / set accessors.
public string Label
{
    get => label;
    set => this.label = value ?? "Default label";
}

…snad jedině u jednoduchých properties to zlepšuje čitelnost, jinak nejsem moc velkým příznivcem expression-bodies members.

Vyhazování výjimek z výrazů

Hodí se třeba v kombinaci s exression-bodied members:

public string Name
{
    get => name;
    set => name = value ?? throw new ArgumentNullException();
}

ValueTask pro async

Task<T> je referenční datový typ a jeho použití znamená alokaci objektu na haldě. Pro hodnotové návratové typy nově přichází optimalizace v podobě ValueTask<T>

public async ValueTask<int> Func()
{
    await Task.Delay(100);
    return 5;
}

Čitelnější možnosti zápisu číselných konstant

public const int One =  0b0001; // binární číslo
public const int Sixteen =   0b0001_0000; // oddělovač (lze použít kdekoliv, ignoruje se)
public const long HodneMoc = 100_000_000_000;
public const double AvogadroConstant = 6.022_140_857_747_474e23;

…binární zápis se může hodit na flagy, oddělovač na velká čísla.

One thought on “C# 7.0 – Rychlý přehled novinek

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s